Hi va haver una època en què
la complexitat dels meus gustos literaris i musicals coincidia. Primer va ser
aprendre’m de memòria l’àlbum de cromos d’Orzowei
i escoltar Els tres tambors fins a
l’extenuació (dels meus pares, clar), ram, ram, rataplam. Després la cosa va
anar prenent un to barroc preocupant: Xècspir (en V.O.) en lloc de l’amic dels
boiximans, i Pink Floyd, Camel i Genesis (els bons, no pas els tres pillatres
que tothom coneix) en lloc dels germanets percussionistes.
Rock progressiu, en deien. O
simfònic. Grandiloqüència extrema; portades delirants (de cada deu, nou fan
riure, i sóc generós); virtuosisme; singles
de deu minuts; complexitat al·lucinògena; fades i capes; lletres èpicament
absurdes; canvis esquizofrènics d’acords; melodies sumptuoses i, per què
negar-ho, de vegades emocionants; exhibicionisme; cantants disfressats de
guineu o de flor, mars de mellotrons (melody
i electronics)... Ridícul i sublim. Vaig
néixer en ple èxtasi d’aquest gènere la qual cosa vol dir que quan a l’institut
em parlaven d’U2, Michael Jackson, Madonna i Guns n’Roses, jo patia
taquicàrdies. Sort que els heavies
m’entenien una mica: els seus germans grans tenien Thick As A Brick i In The
Court Of The Crimson King.
L’afició pel vessant més pastoral
i melòdic del progressiu em va durar, amb alts i baixos, uns quinze anys. I vet
aquí que, fa ben poc, un homenet que no aixeca dos pams de terra, tot remenant
els discos de casa, m’ensenya una portada i em pregunta: «Papa, què és això?» Això és The Snow Goose i, apa, ja hi tornem a ser: no ho he pogut evitar.
Ja veurem fins quan em dura, aquest cop. M’imagino que no gaire.
Amb el vostre permís, afegeixo
com a epíleg una brevíssima (i molt personal) guia de clàssics del gènere,
especialment dedicada als amants dels dinosaures:
—Canterburians: In The Land of Grey And Pink dels Caravan
i Rock Bottom de Robert Wyatt.
—Estranys (especialistes en suites bipolars): Still Life, dels Van Der Graaf
Generator.
—Flautistes escocesos medievals
sonats: algunes cançons de Jethro Tull.
—Senyors anglesos molt
seriosos i multimilionaris: Wish You Were Here i Animals, dels Pink Floyd.
—Simfònics de debò: Nursery Cryme i Selling England By The Pound dels Genesis, Mirage i The Snow Goose
dels Camel.
—Catalans: Escenes dels Gòtic.
—Dramatisme italià exagerat (debilitat
personal): Forse Le Lucciole Non Si Amano
Più dels Locanda Delle Fate.
—Ah: i els Yes, en general, no.
8 comentaris:
Entono el meu "mea culpa": jo també vaig ser simfònic i reconec que és un estil que ha envellit molt malament. Els canterburians resisteixen prou bé (Caravan), encara que Robert Wyatt ha anat molt més lluny que el rock progressiu. Al segle XXI aguanto força bé Siggur Ros.
És que cap a mitjans i finals dels 70, la majoria d'aquests grups s'havien convertit en caricatures de si mateixos. Vist des de la perspectiva d'avui en dia, sembla tot molt ingenu, vull dir, per exemple: Rick Wakeman no s'adonava que vestit amb una capa i enganxant solos impossibles de piano un darrere l'altre, feia el més absolut dels ridículs?
Estem d'acord que la banda canterburiana té quelcom d'especial, potser té a veure amb què sembla que no es prenguin gaire seriosament el que fan.
No he escoltat gaire cosa de Siggur Ros, em sembla que incorpora elements progressius però que no en fa un revival, oi?
No, els Siggur Ros sonen força originals. Majestuosos i atmosfèrics. Si suportes el timbre del seu cantant, estan molt bé.
I se m'acut que Música Dispersa era aquí a Catalunya un invent (malauradament breu) que s'aguanta perfectament.
No en sé res de res, d'aquests músics. Sóc més velleta (el proper març en faré 62!). De manera que la música (pop) de la meva època arrenca amb Bob Dylan, els Beatles i tutti i quanti que figurava en aquell temps, per cert no gens esvaït, eh...
Els he buscat i escoltat detingudament, aquests Siggur Ros, Allau, i certament no es pot dir que copiïn els clixés del gènere ni de bon tros. De fet, no crec que es puguin considerar rock progressiu, oi? Són interessants però crec que me'ls hauré d'escoltar encara més.
Bé, el rock progressiu va començar cap a finals dels seixanta i va acabar esllanguint-se cap a finals dels setanta. Algun dia hauré d'escriure alguna cosa de Bob Dylan per aquí, però, clar, fugint del tòpic, si pot ser. Salutacions, Teresa!
David, a banda de la diferència d'edat i la localització (i del meu passat ranci del qual no en tinc jo la culpa sinó la ràdio), em sembla que no hauríem coincidit a les mateixes festes. Sort que la música no ho és tot.
No era gaire de festes, jo. Però, sí: ja coincidim en altres coses. Sort.
Potser us agradarà visitar la meva web: www.josepmanelvega.com
Salutacions.
Publica un comentari a l'entrada